• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Överklaga omprövning

Skuldkronan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 September 2020
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Hej, lång historia kort.

Jag ansökte om omprövning i höstas då jag tänkt vara föräldraledig nu under våren. Har fått mitt beslut och det är chockerande.

Under två månader kunde jag inte betala enligt planen, då min sambos inkomst var obefintlig och omprövningen hade kö 5 månader.

Delvis tyckte kfm att jag haft högre inkomster än jag rapporterat under hösten, och att jag därför ska betala de två månaderna jag missat nyligen.

På grund av detta har min sanering som skulle avslutas nästa år förlängts med hela 23 månader för att betala av de två missade månaderna.

Jag har möjlighet att betala in de nu på en gång.

Ska jag överklaga beslutet och skriva att jag kan betala in dessa nu på ett bräde? Eller ska jag vänta tills det har gått 5 år sedan inledande och då ansöka om att betala av dessa missade inbetalningar?

Jag är rädd för att borgenärerna kommer bli sura om jag håller på för mycket, speciellt när jag haft lite högre inkomster än vad som varit rapporterat.

Samtidigt låter överklagandet som en stor process med tingsrätt och grejer.

Eller ska jag göra en ansökan om omprövning igen och bara "ändra" att jag vill betala tillbaka de två missade månaderna. Jag vill verkligen inte förlänga eländet två extra år.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 870
Mottagna reaktioner
1 866
Poäng
1 277
Hej, lång historia kort.

Jag ansökte om omprövning i höstas då jag tänkt vara föräldraledig nu under våren. Har fått mitt beslut och det är chockerande.

Under två månader kunde jag inte betala enligt planen, då min sambos inkomst var obefintlig och omprövningen hade kö 5 månader.

Delvis tyckte kfm att jag haft högre inkomster än jag rapporterat under hösten, och att jag därför ska betala de två månaderna jag missat nyligen.

På grund av detta har min sanering som skulle avslutas nästa år förlängts med hela 23 månader för att betala av de två missade månaderna.

Jag har möjlighet att betala in de nu på en gång.

Ska jag överklaga beslutet och skriva att jag kan betala in dessa nu på ett bräde? Eller ska jag vänta tills det har gått 5 år sedan inledande och då ansöka om att betala av dessa missade inbetalningar?

Jag är rädd för att borgenärerna kommer bli sura om jag håller på för mycket, speciellt när jag haft lite högre inkomster än vad som varit rapporterat.

Samtidigt låter överklagandet som en stor process med tingsrätt och grejer.

Eller ska jag göra en ansökan om omprövning igen och bara "ändra" att jag vill betala tillbaka de två missade månaderna. Jag vill verkligen inte förlänga eländet två extra år.
Oj, hur mycket mer har du tjänat då? Och om du har tjänat så mycket varför kunde du inte betala de 2 månaderna och hur kommer det sig att du kan betala de nu?
23 månader känns ju jättemycket att få i förlängning för att betala ikapp 2 missade månader.
Skulle pröva att överklaga och betala in de missade månaderna om det bara var de det handlar om. Är du säker på att det inte är mer pengar som de tycker du har undanhållit?
 

Skuldkronan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 September 2020
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
Oj, hur mycket mer har du tjänat då? Och om du har tjänat så mycket varför kunde du inte betala de 2 månaderna och hur kommer det sig att du kan betala de nu?
23 månader känns ju jättemycket att få i förlängning för att betala ikapp 2 missade månader.
Skulle pröva att överklaga och betala in de missade månaderna om det bara var de det handlar om. Är du säker på att det inte är mer pengar som de tycker du har undanhållit?
Har väl haft några tusen mer i utrymme men det är de missade månaderna som förlängningen beror på.

Anledningen till att jag "tjänat" för mycket är egentligen handläggaren som gjorde omprövningen för mig gången innan. Handläggaren hade förvrängt mina inkomster, så september-februari skulle jag betala exempelvis 1000kr och mars-augusti 5000kr när det i själva verket borde varit tvärtom.

Sålde en bil nyligen så därför finns det möjlighet att betala in.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Hur mycket ska du betala per månad ? Alltså dom 23 mån extra ?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
För tänker om du har en förkortad betalplan som jag så har man ändå anmärkningen kvar dom sista 2 åren . Och säkert därför då skulle jag kunna tänka mig
 

Skuldkronan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
9 September 2020
Meddelanden
21
Mottagna reaktioner
4
Poäng
7
För tänker om du har en förkortad betalplan som jag så har man ändå anmärkningen kvar dom sista 2 åren . Och säkert därför då skulle jag kunna tänka mig
Nej 5 år, har haft det i fyra år nu. Försvinner anmärkningen alltid efter 5 år eller kommer den hänga med?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Väldigt konstigt dom ändrade planen när du själv omprövade . Enligt dom själva ska det inte vara möjligt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp